Lalla Essaydi (Marocco/USA)

Reclaiming the rich tradition of calligraphy usually inaccessible to women and interweaving it with the traditionally female art of henna, I have been able to express the contradictions I have encountered in my culture: between hierarchy and fluidity, between public and private space, between the richness and the confining aspects of Islamic traditions. I want the viewer also to become aware of Orientalism as a voyeuristic tradition. In my photographs constraining the women within space and also confining them to their “proper” place, a place bounded by walls and controlled by men. There is the very different space I inhabit in the West, a space of independence and mobility.

“In my art,” Essaydi says, “I wish to present myself through multiple lenses — as artist, as Moroccan, as Saudi, as traditionalist, as Liberal, as Muslim. In short, I invite the viewer to resist stereotypes.”
Lalla Essaydi’s career as an artist has encompassed painting, mixed media, and video, but most recently she has devoted herself to photography, and to sumptuous explorations of the image of woman in Islamic society.
Lalla Essaydi lives in New York. Her work is represented in the collections of the Art Institute of Chicago; Brooklyn Museum of Art, New York; Museum of Fine Arts, Houston; Los Angeles County Museum of Art, California; Museum of Fine Arts, Boston, and many others.

  • Lalla Essaydi/Courtesy Edwynn Houk Gallery, New York
    Converging Territories, 2004
  • Lalla Essaydi/Courtesy Edwynn Houk Gallery, New York
    Converging Territories, 2004

Hyödynnän kuvissani perinteistä kalligrafiaa, taitoa joka yleensä on pidetty naisten ulottumattomissa, ja yhdistän sen naisten kulttuurille ominaiseen hennaan. Rinnastuksella ilmaisen kulttuurini ristiriitaisuuksia: hierarkioita ja rajojen häilyvyyttä, julkista ja yksityistä tilaa, islamilaisen perinteen rikkautta ja sen asettamia rajoituksia. Haluan myös katsojan tiedostavan, että orientalismi on perinteisesti voyeurismia. Valokuvissani naiset ovat rajoitetussa ja naisille ”sopivassa” tilassa, paikassa joka on seinien rajaama ja miesten valvoma. Lännessä oma tilani on hyvin erilainen, se on riippumattomuuden ja liikkuvuuden salliva tila.

”Taiteessani haluan esiintyä useissa rooleissa: taiteilijana, marokkolaisena, saudina, traditionalistina, liberaalina, muslimina. Eli haluan haastaa katsojan kyseenalaistamaan ennakkokäsityksiään”, sanoo Essaydi. Lalla Essaydi on uransa aikana käyttänyt monia taiteen ilmaisukeinoja: maalausta, sekatekniikkaa ja videota. Viime aikoina hän on keskittynyt valokuvaukseen ja tutkinut näyttävällä tavalla naisen kuvaa islamilaisessa yhteiskunnassa.
Lalla Essaydi asuu New Yorkissa. Hänen teoksiaan on mm. seuraavissa kokoelmissa: Art Institute of Chicago; Brooklyn Museum of Art, New York; Museum of Fine Arts, Houston; Los Angeles County Museum of Art, Kalifornia; Museum of Fine Arts, Boston.

  • Lalla Essaydi/Courtesy Edwynn Houk Gallery, New York
    Converging Territories, 2004
  • Lalla Essaydi/Courtesy Edwynn Houk Gallery, New York
    Converging Territories, 2004