Georges Pacheco (France)

Born in Portugal 1964
Lives and works in France

The title derives from the name of the goat that nursed infant Zeus in Greek mythology. The nursing virgin is a universal act and icon. This theme was central and recurring between 15th and 17th century and has marked our collective unconsciousness. I try to question the process of representation and incarnation of such an archetypal image by real and present time mothers relieving each mother of everything that might give away a point in time or place. The other intention of this work is to question what photography, as a reality transcription tool, could provide further or more than painting, to the construction of this kind of image, along with its power to unveil the details that Renaissance painters wouldn’t or couldn’t see nor represent.

  • Georges Pacheco (France)
    Amélie, Xavier and Irénéé/Amalthée, 2011
  • Georges Pacheco (France)
    Maëlle and Keleti/Amalthée, 2014

Syntynyt Portugalissa 1964.
Asuu ja työskentelee Ranskassa.

Amalthée on kreikkalaisessa mytologiassa vuohi, joka imettää Zeusta. Hoivaava neitsyt oli toistuva ja keskeinen teema 1400–1600-luvuilla – ikoninen kuva on jättänyt jälkensä yhteiseen alitajuntaamme.

Kyseenalaistan neitsytarkkityypin esitystavat kuvillani nykypäivän äideistä, joiden ympäriltä olen poistanut kaikki aikaan tai paikkaan viittaavat merkit. Kysyn kuvieni kautta, miten valokuvan ilmaisuvoima voi toimia todellisuuden tallentajana ja ikonisen hahmon rakentajana. Maalaustaiteeseen verrattuna valokuva myös paljastaa yksityiskohtia, joita renessanssiajan maalarit eivät huomioineet tai eivät voineet maalauksiinsa sisällyttää.

  • Georges Pacheco (France)
    Amélie, Xavier and Irénéé/Amalthée, 2011
  • Georges Pacheco (France)
    Maëlle and Keleti/Amalthée, 2014