Lyhytelokuvanäytös Arthouse Cinema Niagarassa 18.6. klo 14-17
Tämän vuoden Backlight-valokuvafestivaali, Julmaa valoa, nostaa esiin kysymyksiä kuvien todistusvoimasta maailmassa, jossa ihmisen aiheuttamat kriisit ja konfliktit ovat jo kauan sitten ylittäneet inhimilliset mittasuhteet. Festivaali valaisee väkivallan mekanismeja, ajallisuuksia ja paikkoja: maapallon elinoloja tuhoavista hitaista prosesseista sotien ja konfliktien jättämiin jälkiin. Näiden kysymysten laajentamiseksi festivaali järjestää lyhytelokuvanäytöksen Arthouse Cinema Niagarassa Tampereella 18.6.2023. Näytöksessä esitetään kokoelma poliittisesti sitoutuneita teoksia kiehtovalta joukolta taiteilijoita ja elokuvantekijöitä eri maista. Videotaiteen ja dokumenttielokuvan rajoja taivuttavat teokset sisältävät luonnonvarojen hyödyntämiseen liittyviä tutkimuksia, todistusvoimaisia kertomuksia väkivaltaisista tapahtumista sekä tarkkanäköisiä keskusteluja ihmiskeskeisen maailmankatsomuksen historiasta ja sen muutoksista.
Taiteilijat: Anika Schwarzlose & Brian D McKenna / Sanaz Sohrabi / Ismaël Joffroy Chandoutis / Morgan Knibbe / María Molina Peiró / Sasha Litvintseva & Beny Wagner
UNEARTH – IN BETWEEN STATES OF MATTER Anika Schwarzlose & Brian D McKenna
Saksa, Hollanti / 17'47 / 2021 / video
Elokuva esittelee tutkimusta luonnonvarojen hyödyntämiseen liittyvistä prosesseista ja siitä, miten tämä käytäntö sulautuu ekologiseen, poliittiseen ja mytodologiseen kontekstiin. In Between State of Matter tutkii läheltä materiaalien muunnoksia ja kaivoskoneita. Se kutoo yhteen katkelmia keskusteluista, jotka on tallennettu Venäjän Ural-vuoren alueella.
SCENES OF EXTRACTION Sanaz Sohrabi
Kanada, Iran / 43 min / 2023 / DCP 5.1-äänellä
Scenes of Extraction luo kollaasin British Petroleum Archives -arkiston materiaalista, ja dokumentoi näin Iranissa toteutettujen brittiläisten geofyysisten tutkimusmatkojen takana olevaa laajaa siirtomaaverkostoa, joka on vaikuttanut myös brittiläisiin öljyprojekteihin Kaakkois-Aasiassa. Se kulkee vuosikymmenien aikana kerätyn arkistomateriaalin läpi näyttääkseen "reflektioseismologian" historian. Reflektioseismologia on öljyn etsinnän tapa jota on testattu rankasti Iranin öljyalueilla sen tuhoisista seurauksista huolimatta. Elokuva purkaa valokuvauksen poliittisen ekonomian ja arkistointiteknologioiden suhteen Iranissa toteutettujen resurssienlouhumistapojen visuaalisen historian kanssa.
MAALBEEK
Ismaël Joffroy Chandoutis
Ranska / 15 min / 2020
Selviydyttyään Maalbeekin metroaseman pommi-iskusta Brysselissä 22. maaliskuuta vuonna 2016 muistamatta tapahtumia, Sabine etsii kadonnutta kuvaa tapahtumasta josta hänellä ei ole muistoa. Maalbeek on matka muistinmenetyksen alueelle Brysselin pommi-iskujen unohtumattomissa muistoissa. Elokuvan visuaalinen konsepti perustuu arkistokuvien ja 3D-animaation hybridimontaasiin, joka toimii pirstaloitumisen teeman parissa. Elokuvan animaatio, joka muodostuu oikeista kuvista joita on muunneltu erinäisillä teknisillä prosesseilla, näyttää sisäisen maiseman joka muodostuu räjähtäneistä näkymistä metroasemasta, kuin itse muistikuva tapahtuneesta olisi kokenut räjähdyksen fyysisen shokin. Nämä pistemuodostelmat heijastavat päähenkilön mielentilan epävakautta, jopa epävarmuutta. Nämä todellisuuden tasot jotka näkyvät animaation ajan auttavat katsojaa uppoamaan muistinmenetyksen kokemukseen.
THE ATOMIC SOLDIERS Morgan Knibbe
USA / 23 min / 2018
Kestettyään yli neljä vuosikymmentä pakotettua hiljaisuutta, osa viimeisistä jäljellä olevista atomisotilaista jakavat käsittämättömät kokemuksensa atomipommien testeistä 50-luvulla.
Kahvitauko
THE SASHA María Molina Peiró
Hollanti, Espanja / 20 min / 2019
Vuonna 1972 astronautti Charles Duke laskeutui Kuuhun Apollo XVI-aluksella. Hänen vastuunaan oli ottaa kuvia Kuun pinnalta korkearesoluutioisella kameralla. Narratiivinaan valokuvadokumentaation totuudenmukaisuuden kyseenalaistaminen, The Sasha tutkii ihmisperspektiiviä maapallosta ja jatkuvaa kamppailuamme ajallisten ja spatiaalisten rajoitteidemme kanssa - avaruuden tutkimisesta kyberavaruuteen, vuoden 1972 analogi-Kuusta Google Earthin virtuaaliseen Kuuhun nykypäivänä. Tarina kertoo rinnakkaisuniversumeista joissa ikuisuus tuntuu kadonneen ruutujen ja käyttöliittymien väleihin.
CONSTANT Sasha Litvintseva & Beny Wagner
/ 40 min / 2022 / 2K DCP
Constant on matka mittaamistapojen sosiaalisiin ja poliittisiin historioihin. Suurimman osan tallennetusta historiasta ihmiskeho on ollut kaiken mitta. Constant kysyy mikä johti siihen, että mitat erosivat kehosta ja muuttuivat omaksi tieteenalakseen. Elokuva tutkii kolmea muutosta mittaamisen standardoimisen historiassa, maanmittaamisesta joka johti varhaismodernin Euroopan maan yksityistämiseen, metrivallankumousta edistäneeseen Ranskan vallankumoukseen, ja mittaamisen konseptuaaliseen dematerialisointiin nykyaikaisen Suuren Tieteen ajassa. Jokainen luku seuraa mittaamisstandardien suhdetta egalitarianismiin, toiminnanvapauteen, oikeuteen ja valtaan. Sinemaattiset ja tekniset kuvat, jotka alkavat mittauksen tuloksina, venytetään tarkoitusperiensä yli kuvaamaan eletyn kokemuksen vastarintaa symbolisia abstrakteja kohtaan.